Open/Close Menu

90 år med uvex-gruppen: Den Fürth-baserte familiebedriften feirer 90-årsjubileum i 2016

I tråd med filosofien "å beskytte mennesker" har den familieeide bedriften basert i Fürth vært synonymt med den beste mulige beskyttelsen for idrett, fritid og industrielle arbeidsmiljøer i 90 år. uvex har vokst fra den spede starten i små verksteder til å bli et globalt selskap og er i dag et av Tysklands største internasjonale merker.

90 år med uvex! Når champagnekorkene begynner å sprette ved uvex’ hovedkontor i Fürth for å feire selskapets jubileum, er det ikke bare gamle venner fra forretningsverdenen og politikken som hever glassene, det gjør også profesjonelle idrettsutøvere, inkludert Felix Neureuther, Natalie Geisenberger og Severin Freund. Disse fantastiske idrettsutøverne har gitt uvex stor tillit ved å bruke deres teknologier og produktinnovasjoner når de har deltatt i internasjonale konkurranser.

Fra Poppenreuth til hele verden

"uvex’ historie om suksess startet i et lite verksted i Poppenreuth i utkanten av Fürth i 1926. Det er der selskapets grunnlegger Philipp M. Winter lagde sitt første par med vernebriller, som ble kunstferdig laget for hånd. Etterspørselen etter produktene hans strakte seg snart utover arbeidere og håndverkere. Philipp M. Winter utstyrte flere idrettsutøvere med briller for første gang under de olympiske vinterlekene i 1936. I 1938 klatret tyske fjellklatrere Nanga Parbat i Himalaya med isbrebriller laget i Fürth.

I 1956 så merkevaren uvex dagens lys. Etter å ha bodd i USA begynte Rainer Winter, Philipps sønn, å jobbe i bedriften og skapte ""uvex""-navnet, basert på kvalitetsstempelet for brilleglassene – ultra violet excluded. Rainer Winter hadde forstått at et vellykket produkt må ha et merke som skiller seg ut, og en effektiv merkevarestyring. Han sørget deretter for å drive internasjonaliseringen og diversifiseringen av selskapet fremover."

"Suksessen til utøvere i alpine grener som brukte uvex-briller på 1970- og 80-tallet, økte bevisstheten rundt merket og hjalp uvex med å etablere et internasjonalt omdømme. Det familieeide selskapet har utvidet rekkevidden sin og selger nå produktene sine over hele verden. I tillegg til sportsutstyr har industrielt HMS-utstyr forblitt en viktig del av selskapets suksess etter hvert som det utviklet seg fra å være en spesialist på briller til å bli en systemleverandør av personlig beskyttelsesutstyr (PPE) fra topp til tå.

Fra 1999 og utover tok Michael Winter gradvis over stadig mer ansvaret for uvex-gruppen da tredje generasjon av Winter-familien ble administrerende direktør. På det tidspunktet hadde selskapet en årlig omsetning på 180 millioner euro og 1500 ansatte. I dag har gruppen mer enn 2300 ansatte i 42 datterselskaper i 19 land over hele verden og en total omsetning på 387 millioner euro i regnskapsåret 2014/2015. Kursen har nå blitt satt for en langsiktig forretningsarv med engasjement fra fjerde generasjon."

Innovasjonsleder fra Bayern

uvex-gruppens historie har blitt formet av deres egne innovative utviklinger. Fra starten med de første verne- og skibrillene på 1930-tallet og de første antidugg-skibrillene i 1964 (uvex champion) til utviklingen av de letteste industrielle vernebrillene i verden i 2006 (uvex super g som bare veier 18,7 g), har uvex bevist sin imponerende innovative styrke gang på gang. De nåværende løsningene, slik som den revolusjonerende variotronic®-teknologien for briller til ski og sykling eller det nye i-gonomics-produktsystemet, som kombinerer tradisjonelle sikkerhetsfunksjoner med ergonomi, understreker uvex’ krav om tittelen som innovasjonsleder innen markedene for sport- og industriell HMS. Til tross for den internasjonale retningen har uvex vært trofast til plasseringen sin i Tyskland. I tillegg til hovedkontoret i Fürth befinner fortsatt størsteparten av uvex’ produksjonsanlegg seg i Tyskland eller andre steder i Europa, 90 år etter.

uvex-gruppen fører sammen tre globalt aktive selskaper under ett tak: uvex safety-gruppen, uvex sports-gruppen (med uvex sports og Alpina) og Filtral. uvex-gruppen er representert i 19 land med 42 datterselskaper, men velger å gjøre mesteparten av produksjonen i Tyskland. To tredjedeler av selskapets arbeidsstyrke på omtrent 2300 personer (i regnskapsåret 2014/2015) er ansatt i Tyskland. uvex er en global partner for den internasjonale eliten innen idrett og utstyrer en lang rekke av de beste utøverne. Mottoet "å beskytte mennesker" ligger i kjernen av selskapets aktiviteter. uvex utvikler, produserer og distribuerer produkter og tjenester for sikkerhet og beskyttelse av mennesker på arbeid, som driver med idrett og som utfører aktiviteter på fritiden.