Digitalt personligt beskyttelsesudstyr: uvex techware

Integration af digitale funktioner i personligt beskyttelsesudstyr (PPE) åbner op for enestående muligheder for at beskytte mennesker. Med uvex techware kan sårbare områder fra top til tå udstyres med sensorer og aktuatorer. Ved at sammenkoble personligt beskyttelsesudstyr er det muligt at opnå metafunktioner, som reagerer samt interagerer og kommunikerer med brugeren afhængigt af situationen.

Den store tendens i forbindelse med digital transformation tilbyder nu også helt nye produktkoncepter inden for personligt beskyttelsesudstyr. Disse koncepter kan bruges til at imødekomme de omfattende forandringer i industrisektoren. "Nye digitale teknologier gør det muligt at forbedre eksisterende sikkerhedsfunktioner på måder, der ikke tidligere har været muligt, og unikke metoder til at sikre beskyttelse og fysisk komfort," forklarer Stefan Brück, administrerende direktør i uvex safety group. "uvex safety group har derfor etableret afdelingen "Digital Business Innovation" til udvikling af det digitale produktsystem uvex techware. Sammen med højt kvalificerede teknologipartnere og nøglekunder er de første produktprototyper og applikationer blevet udviklet. De tilbyder skræddersyede løsninger med udgangspunkt i realistiske caseeksempler.

"Produkter i uvex techware-systemet er det første skridt inden for hardware- og softwareløsninger med konkrete prototyper." "Vi er overbeviste om, at denne strategi vil gør det muligt for os at opfylde de nye krav til fremtidens arbejdsmiljø," siger Stefan Brück. "Vores vision indebærer fuld sammenkobling af disse produktkoncepter og integrering af dem i et personligt sikkerhedsstyringssystem. Planen er at udvikle disse løsninger i tæt samarbejde med vores kunder for at sikre, at løsningerne integreres i deres systemlandskab."

Produktkoncepterne præsenteret på A+A 2017-messen:

Intelligent hjelm – uvex pheos techware
I mange arbejdssituationer er det især vigtigt at beskytte hovedet. De passive sikkerhedsfunktioner i den intelligente hjelm er forbedret betydeligt gennem brugen af metasensorer, der bruges til at bedømme situationer. Med denne teknologi kan man sikre, at personligt beskyttelsesudstyr bruges, og integrerede accelerationssensorer kan registrere kollisioner, fald og uventet immobilitet. Andre sensorer som for temperatur, fugt og omgivende lysstyrke muliggør yderligere funktioner, som kan tilpasses kundernes krav såvel som de specifikke krav i det respektive anvendelsesområde.

Intelligente briller – uvex i-works techware
Sikkerhedsbrillerne er en ideel platform til visualisering af information. Under udviklingen af dette produkt var der særlig fokus på integration i gennemtestede øjenværnskoncepter. De anvendte teknologier tillader, at brillerne bliver brugt under virkelige arbejdsforhold, såsom i områder med høj omgivende lysstyrke og vanskelige miljøforhold. Som med et projiceret display i en bil vises information på indersiden af sikkerhedsbrillerne og er således ikke afhængig af ydre forhold. Displayet giver hele tiden brugerne adgang til sensordata og måleværdier fra eksterne sensorer. De anvendte koncepter er optimeret til lavt energiforbrug og et let design.

Smart Gesture Control – uvex suXXeed techware
Afhængigt af arbejdsmiljøet er interaktion mellem et menneske og en maskine en stor udfordring, når det gælder digital arbejdssikkerhed. For at betjene mobile enheder med små knapper og skærme er man ofte nødt til at fjerne sin håndbeskyttelse. Smart Gesture Control-modulet kan integreres på forskellige punkter på personligt beskyttelsesudstyr og kræver ikke brugerkontakt takket være den anvendte 3D-bevægelsesregistreringsteknologi. Modulet giver for eksempel brugerne mulighed for at styre funktionerne på intelligente briller eller maskiner og deres respektive funktioner. Der anvendes 9 lysdioder til feedback på sikkerhed og interaktion.

E-Glove – uvex phynomic techware
En persons hænder er deres mest værdifulde værktøj og skal beskyttes mod mekaniske påvirkninger, snit og farlige kemikalier. Men følelighed og evnen til håndtering af værktøj må ikke svækkes. Ved at integrere NFC-chips i handsker kan brugerne til enhver tid få adgang til alle information via deres mobile enhed, såsom det, der vedrører den tilsigtede brug og holdbarhed af produktet. Sikkerhedshandskerne kan tilpasses, adgang til maskiner eller infrastrukturen kan reguleres, og der er helt nye muligheder med hensyn til supply chain management af personligt beskyttelsesudstyr.

Intelligent indlægssål – uvex 1 techware
Sikkerhedssko repræsenterer skæringspunktet mellem en person og hans/hendes direkte miljø under udøvelse af aktiviteter, der ikke kræver, at man sidder ned. Med dette i mente er det muligt at fastlægge mange biomekaniske scenarier og andre situationer. Mange arbejdsulykker skyldes, at man glider og midlertidigt mister kontrollen. Disse situationer kan påvises og evalueres, og ved brug af målrettede advarsler kan yderligere ulykker ved kendte farlige områder undgås. Derudover muliggør brugen af metasensorer fastsættelse af sikkerhedsrelaterede egenskaber ved sko ud over bevægelsesinformation for aktivt at identificere potentielle skader og tab af sikkerhedsfunktioner.

Vest med aktivt lys – uvex
I farlige situationer er det vigtigt, at nødpersonale eller personer, der er involveret i ulykken, bærer refleksvest med advarselsfarver og retroreflektorer, så de kan ses i den pågældende belysningssituation. Men i områder med dårlig belysning kan passive refleksveste være svære at se. For at øge sikkerheden i sådanne situationer blev vesten med aktivt lys forbedret med en aktiv pulserende lyskilde, der er let at se selv i meget mørke omgivelser, og som derved øger sikkerheden. Integrering af vesten i et sammenhængende sikkerhedskoncept muliggør brugen af yderligere funktioner, der strækker sig langt ud over refleksvestes funktionalitet.

Dr. Markus Burghart introducerer uvex techware på A+A 2017