uvex safety group utökar sin globala räckvidd med förvärvet av en avsevärd andel av HexArmor®

28 oktober 2016 – Fürth: uvex safety group tillkännagav idag att företaget har förvärvat en avsevärd andel av det USA-belägna HexArmor®. Den här strategiska investeringen i HexArmor® utökar uvex safety groups närvaro betydligt på västra halvklotet.

År 1993 sålde uvex Winter Holding, överordnad för uvex safety group, det amerikanska företaget med varumärkesrättigheter i Nord- och Sydamerika. ”I ljuset av detta är vi glada över att kunna återgå till världens viktigaste industriella hälso- och säkerhetsmarknaden efter 20 år”, säger Michael Winter, Managing Partner för uvex group. Stefan Brueck, CEO för uvex safety group, förklarar: ”Det strategiska samarbetet med HexArmor® är den perfekta plattformen för att marknadsföra våra innovativa produktlösningar till kunder på västra halvklotet också. HexArmor® är en pålitlig partner för säkerhet för yrkesverksamma och arbetare över hela Nordamerika och HexArmor®-varumärket står för innovation och höga prestanda i handskydd – en perfekt plattform för uvex safety group i Nord- och Sydamerika. Dessutom är deras tillväxtmeriter under de senaste 10 åren mycket imponerande”.

Steve VanErmen, President och CEO för HexArmor®, beskriver sin entusiasm över samarbetet. ”uvex safety group är globalt känt för sin ledande roll på marknaden och innovation inom säkerhet. Kunder hos HexArmor® har i flera år bett oss om lösningar utanför vår kärnteknik för skydd mot snitt, genomslag och stötar i handskydd”, säger VanErmen. ”Genom samarbetet med uvex safety group utökas HexArmor® kompetens direkt för att leverera ett brett sortiment av nya lösningar och innovationer till våra kunder. Det här samarbetet öppnar även upp för nya möjligheter för våra anställda och låter oss samtidigt fortsätta att öka tillväxten.”

Brueck och VanErmen är överens om att det finns många intressanta möjligheter för samverkan. ”Vårt uppdrag är att skydda människor”, säger Stefan Brueck. ”Vi har en 90-årig historia av att bygga upp en ledande roll på marknaden tack vare våra ständiga innovationer. Vårt mål är att nå prispallen i allt vi gör och vårt samarbete med HexArmor® är inget undantag. Vi förväntar oss stor framgång på den nordamerikanska marknaden.”

Kunderna kan förvänta sig många nya produkterbjudanden från både uvex safety group och HexArmor® under de kommande månaderna. uvex safety groups innovativa produkter, bland annat skyddsglasögon, huvud- och handskydd, kommer att säljas under varumärket HexArmor® i Nord- och Sydamerika via en lanseringsplan i flera steg. Samtidigt säljs HexArmors högteknologiska hand-, arm- och kroppsskydd av uvex safety group på vissa marknader på östra halvklotet.

Michael Winter (höger), Managing Partner för uvex group och Stefan Brück (vänster), CEO för uvex safety group, har nöjet att få kungöra förvärvet av en avsevärd andel av HexArmor®.

uvex group sammanför tre globalt verksamma företag under ett tak: uvex safety group, uvex sports group (med uvex sports och Alpina Sports) och Filtral group (Filtral och Primetta). uvex group finns i 22 länder med 48 dotterbolag, men väljer att göra mesta möjliga av sin tillverkning i Tyskland. Två tredjedelar av företagets 2 600 medarbetare (enligt räkenskapsåret 2016/2017) är anställda i Tyskland. uvex är en global partner till internationell elitidrott och utrustar en rad framstående idrottare. Mottot att skydda människor är kärnan i företagets verksamhet. uvex utvecklar, tillverkar och distribuerar produkter och tjänster som skyddar personer på arbetsplatsen, inom idrottsvärlden och på fritiden.

Om HexArmor®

Performance Fabrics, Inc. (HexArmor®) grundades 2004 och är beläget i Grand Rapids, Michigan. Steve VanErmen och Brent Lohrmann var med och grundade HexArmor® och varumärket har definierat marknaden för högpresterande skydd mot snitt, genomslag och nålar och är branschledande inom handskydd. HexArmor® har över 150 anställda som arbetar hårt varje dag för att lösa svåra problem med handskydd åt ledande företag inom olja och gas, byggindustrin, energi, timmer, pappersmassa och papper, transport och andra industriella sektorer.

Avtalsvillkoren avslöjades inte.

Har du några frågor? Mediekontakt:

Download (.zip)

Har du några frågor? Mediekontakt:

Download (.zip)

Dela Skriv ut